Appetitten er væk - skal vi supplere med mælk?

28. april 2022

Alder:
8 mdr.

Appetitten er væk - skal vi supplere med mælk?

Kære Helen

Efter en periode hvor det gik nogenlunde med spisningen både grød og mos er min søn nu stoppet op med at spise. Han er ikke interesseret i morgengrød og heller ikke rigtig frokost eller aftensmad. Ikke engang frugtmosen er rigtig interessant længere.

Han spiste ok af f.eks. Bønnemos og jordskokkemos og jeg kunne indimellem snige lidt kød ned, ligesom han var glad for sin instant grød, men ikke længere.

Nu kan jeg kun få ham til at spise lidt grød i klempose et par gange om dagen. Han er stadig interesseret i at sidde med sin egen mad, f,eks en banan, fiskedeller eller pasta. Men det bliver mest tygget og mast i småstykker, der ryger ikke rigtig noget. Hans mælkeindtag er også faldet gevaldigt gmsn, 400 ml fordelt på 3 - 4 flasker. Disse ligger tidlig morgen, eftermiddag og ...

Annonce

... midnat. Nu er jeg imidlertid begyndt at tilbyde flasken formiddag fordi jeg synes han skal have noget i maven - ind i mellem også en flaske sen eftermiddag, men der ryger sjældent mere en 50 70 ml ned. Er det en bjørnetjeneste - tager det hans appetit?

Vi nøder ham lidt, da han, hvis vi insisterer, ofte tager et par skefulde, men vi stopper naturligvis, hvis han protesterer kraftigt.

Har du nogen forklaring på ovenstående?

Vi læser jo at han i denne alder burde spise både rugbrød og det mad vi andre får, men da han absolut afviser alt med klumper er vi meget langt fra dette udviklingstrin synes jeg. Jeg synes også han generelt spiser for lidt. Han er ca 8 måneder, 68 cm, og 9.2 kg og vokser i følge egen sp rigtig fint.

Jeg ser frem til at høre dine tanker.

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder